Louis Armstrong

E-post Skriv ut PDF

Fra 20-årene, etter at Storyville var stengt og verdenskrigen slutt, ble Chicago sentrum for den nye musikkformen. De som skapte New Orleans-stilen reiste up-north, og begynte å få nasjonal oppmerksomhet: Jelly Roll Morton, Joe «King» Oliver, Freddie Keppard, Sidney Bechet, Jimmy Noone, Earl Hines og Kid Ory - alle hadde nå Chicago som base. Men det viktige gjennombruddet kom først da «King» Oliver sendte bud på sin elev i New Orleans - Louis Armstrong.

Jazzen, og dets røtter, har alltid hatt et grep på mange hvite. Slik Beethovens musikk faktisk berører andre enn tyskere. På 1700-tallet var det en stor opplevelse for hvite tilskuere å se slavene spille, synge og danse på Congo Square i New Orleans. Og mange var fascinert av blues. spirituals og ragtime. Jazzen tiltrakk straks hvite musikere, som startet egne band - Bix Beiderbecke, Frank Trumbauer, Pee Wee Russell, Bud Freeman og Jimmy McPartland.

Fra Chicago reiste jazzen videre til Kansas City, der den fikk et eget karakteristisk uttrykk. Og den fant selvfølgekig veien til New York.

Der hadde det utviklet seg en polert variant av New Orleans-stilen, helst spilt i hotellbarer. Stride-pianister som James P. Johnson og Willie «The Lion» Smith inspirerte en ny generasjon pianister, som skulle komme til å forme jazzens gullalder - Fats Waller, Count Basie, Duke Ellington og Thelonius Monk.

Den store «Satchmo»

Jeg kan ikke huske sist jeg spilte en Armstrong-låt. For meg er han like passé som dixieland, skrivemaskin og vinylplater. Men det forhindrer ikke at man respekterer hans ærefulle plass i jazzhistorien.

Louis Armstrong (1901-1971) ble født i New Orleans, midt i alt det som skapte jazzen. For yngre mennesker idag er det nok vanskelig å forestille seg hvilken betydning «Satchmo» hadde. Ikke bare for popularisering og utbredelse av jazz, men også for utviklingen av jazz.

I 1922 fikk han et engasjement hos King Olivers Creole Jazzband i Chicago. (Nesten alle svarte band ble dengang identifisert som «Creole».) Han var også en kort stund i Fletcher Hendersons storband i New York, men vendte tilbake til Chicago.

Armstrong ligger langt foran sine medspillere på denne tiden, i mange henseender. På det rytmiske området forlater han taktslagets trygge grunn, og det oppstår en skjev betoning av åtte-delene som skal bli en av Armstrongs mest innflytelsesrike varemerker. Som den suverene trompetteknikken ble, hvor både vibrato, glissando, triller osv. er en del av ingrediensene.

Han er bevisst på betydningen av spenning og avspenning i musikken, og spillestilen utgjør et alternativ til den overlessingen av toner som preget jazzen på denne tiden. En stil som mer eller mindre skulle tvinge frem et sterkere og friere solistisk spill. Han var også en suksessfull sanger. Plater å anbefale er hans Hot Five, og Hot Seven innspillinger fra 1925-28.

The greatest trumpet playing of his early years can be heard on his Hot Five and Hot Seven records. The improvisations which he made on these records of New Orleans jazz standards and popular songs of the day, to the present time stack up brilliantly alongside those of any other later jazz performer.
The older generation of New Orleans jazz musicians often referred to their improvisations as «variating the melody»; Armstrong’s improvisations were daring and sophisticated for the time while often subtle and melodic. He often essentially re-composed pop-tunes he played, making them more interesting. Armstrong’s playing is filled with joyous, inspired original melodies, creative leaps, and subtle relaxed or driving rhythms. The genius of these creative passages is matched by Armstrong’s playing technique, honed by constant practice, which extended the range, tone and capabilities of the trumpet.
In these records, Armstrong almost single-handedly created the role of the jazz soloist, taking what was essentially a collective folk music and turning it into an art form with tremendous possibilities for individual expression. Kilde: Wikipedia

Neste: Swing og storband

Forrige: Jazzens tidligste faser 

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    StumbleUpon    Newsvine

Kommentarer (0)Add Comment

Skriv kommentar
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
mindre | større

security code
Skriv inn bokstavene ovenfor i tekstfeltet nedenfor


busy