
Nytt eksempel på forskningsresultater som leder til banal feilslutning når de populariseres: «Hash kan gøre dig psykotisk». Her går man - tror jeg - i samme fellen som dengang «forskning» indikerte at vindrikking gir lengre levetid og bedre helse enn øldrikking.
Den myten sprakk først da British Medical Journal publiserte undersøkelser av folks handlekurver: Da fant de ut hvorfor vin ser ut til å være godt for hjertet, mens øl og brennevin tilsynelatende ikke hjelper. Undersøkelser i Danmark dokumenterte nemlig at de som stikker en vinflaske eller tre i handlekurven på supermarkeder, gjennomgående forlater butikken med sunnere matvarer enn personer som fyller kurven med øl.
Danske forskere undersøkte kassalappene til 3,5 millioner tilfeldig valgte kunder i to av landets største butikkjeder. Resultatet viste at:
* Kunder som kjøper vin, handler gjennomgående sunnere matvarer enn kunder som putter øl i handlekurven.
* Sammen med vinflasken finner forskerne sunne olivenoljer, mye frukt og grønt, fisk og rent kjøtt.
* Sammen med ølpakkene finner forskerne mer smør, ferdigmat, pizza og potetgull.
- Våre funn støtter hypotesen om at det ikke er vinen som sådan som har en gunstig effekt på levealder og hjerte- og karsykdommer. De som drikker vin skiller seg ut når det gjelder andre livsstilsfaktorer, som er viktig for levealder og hjertesykdom, sa forsker Ditte Johansen, Statens institut for folkesundhet i København, hovedansvarlig for undersøkelsen.
Og idag altså:
- Hashrygere har 40 procent større risiko for at udvikle psykoser sammenlignet med "ikke-rygere", viser ny britisk forskning, forteller Berlingske Tidende.
Min intuisjon sier meg at andelen mennesker med anlegg for å utvikle «psykoser», i utgangspunktet er minst 40% høyere i gruppen hasjrøykere enn f.eks. i gruppen «Øldrikkende rørleggere for Vålerenga».
--> erik ®











Tags
